Redovisning på säkert sätt

För den företagare som hatar bokföring, blir det ibland pappershögar liggande. Det är allt från parkeringskvitton till obetalda räkningar. I en salig röra blir det allt mer besvärligt för varje dag när högen växer. Var ska man börja? Det är frestande att ta allt i en låda eller plastkasse och slänga på tippen. Nej, det är ju olagligt. Man får lämna in det hela till en bokföringsbyrå istället, till exempel en bra firma för redovisning i haninge.

Det underlättar förstås om man i alla fall kan lägga alla papper någorlunda i datumordning. Sedan får man redovisningen gjord utan försvunna papperslappar, men på ett säkert sätt i enlighet med bokföringslagens krav.

 

En liten firma växer

Så småningom kanske kontoret utökas, och man anställer säljare. Företagaren håller förstås på med sina affärer som vanligt, men när verksamheten växer, ställs det också andra krav på redovisningen. Olika intressenter vill veta hur företaget går, och genom att visa bokslut och statistik kan man även få banken att vilja låna ut mer pengar för utbyggnad och expansion.

Det behöver göras en budget, något som redovisningsbyrån också kan hjälpa till med. Man får fundera över logistik och lagerhållning. Varulagrets värdering är också en del av redovisningen.

 

Juridisk kompetens på köpet

Ofta har en revisor ganska bra koll på vilka regler som gäller när man ska starta ett nytt bolag eller avsluta ett gammalt. Vad ska man tänka på när man skriver avtal med en leverantör eller med en ny säljare? Hur gör man om en person måste avskedas? Detta tillhör kanske inte direkt redovisningen, men i många fall är det viktigt hur saker bokförs, inte minst skattemässigt. Det påverkar också redovisningen vilka anställningsvillkor personalen har, och det kan vara olika regler för olika fackförbund. En konsult på din redovisningsbyrå i Haninge har kunskaper om många viktiga saker för din verksamhet.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *